Analiza integracji pojęciowej w memach internetowych zawierających wyobrażenia gestów – Agnieszka Libura

dr hab. Agnieszka Libura, prof. UWr Uniwersytet Wrocławski Instytut Filologii Polskiej Zakład Językoznawstwa Stosowanego Analiza integracji pojęciowej w memach internetowych zawierających wyobrażenia gestów […]

Jesienne Warsztaty Kognitywistyki

Jesienne Warsztaty Kognitywistyki

Kognitywistyka KUL i Koło Naukowe Studentów Kognitywistyki KUL zapraszają na Jesienne Warsztaty Kognitywistyki Zapewniamy, że takich zajęć outdoorowych jeszcze u nas nie było. Spotkanie odbędzie się […]

Bezpieczeństwo. Epidemia SARS-CoV-2

W związku z epidemią SARS-CoV-2 prosimy o zapoznanie się z wytycznymi, które dla organizatorów spotkań biznesowych, szkoleń, konferencji i kongresów w trakcie epidemii SARS-CoV-2 przygotowało Ministerstwo Rozwoju z Głównym Inspektorem […]

Program IV Letniej Szkoły Kognitywistyki

  Program IV Letniej Szkoły Kognitywistyki   Środa 14.00 obiad 15.00 otwarcie 15.10 prof. dr hab. Marek Hetmański – Metafory ucieleśnione. Wprowadzenie do problematyki IV Letniej Szkoły […]

IV Letnia Szkoła Kognitywistki. Zaproszenie

Szanowni Państwo, uprzejmie zapraszamy na organizowaną pod patronatem Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego IV Letnią Szkołę Kognitywistyki odbywającą się w Kazimierzu Dolnym w dniach 9-12 września 2020 r. Metafory […]

III Letnia Szkoła Kognitywistki. Zaproszenie

Szanowni Państwo,

uprzejmie zapraszamy na organizowaną pod patronatem Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego III Letnią Szkołę Kognitywistyki odbywającą się w Kazimierzu Dolnym w dniach 4-7 września 2019 r.

Ideę przewodnią III Letniej Szkoły Kognitywistyki pt. Umysł w kulturze można usytuować w ramach sporu filozoficznego dotyczącego pytania, w jakim stopniu zdolności poznawcze są uniwersalne i wrodzone, a w jakim językowo i kulturowo zależne. Innymi słowy, problematyka tegorocznych warsztatów wchodzi w przestrzeń badań porównawczych, które obejmują wielowarstwowe porównanie różnych systemów poznawczych, kształtowanych w obrębie odmiennych systemów językowych, filozoficznych i kulturowych.

Mówiąc bardziej technicznie, jest to próba określenia, w jakim zakresie nasze zdolności kognitywne obejmujące konstruowanie osoby jako bytu psychologicznego, zajmowanie kognitywnych perspektyw, użycie pojęć mentalnych, wzniesienie intencjonalne, odczytywanie własnych stanów mentalnych, podawanie racji działania przez odwołanie do intencji, zamiarów, przekonań są kulturowo i językowo zależne, a w jakiej mierze są uniwersalne i nieczułe na czynniki środowiskowe (w tym język i kulturę).

Niewątpliwie prowadzenie takich badań współcześnie wymaga co najmniej uwzględnienia badań komparatystycznych (międzykulturowych, rozwojowych, międzygatunkowych), prowadzonych w psychologii, socjologii i antropologii kulturowej. Następnie konieczne jest podjęcie wysiłku budowania takiego dyskursu w filozofii, który mieści w sobie metodologiczne i treściowe odnoszenie się do badań empirycznych.

Dlatego też do udziału w wykładach i warsztatach zaprosiliśmy specjalistów w zakresie kognitywnych badań lingwistycznych i międzykulturowych z Polski i zagranicy.

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa oraz do przekazania tej informacji Państwa P.T. Współpracownikom i Studentom.