Kreatywny… jak Neandertalczyk – Andrzej Zykubek

Neandertalczycy intrygowali uczonych od czasu, kiedy po raz pierwszy odkryto ich szczątki w 1856 r. Cały czas badacze znajdują kolejne – od Hiszpanii po centralną Azję. Liczą sobie one od 200 tys. do 30 tys. lat. I na tyle szacuje się okres istnienia tego gatunku. Około 600 tys. lat temu uległa rozdzieleniu pula genetyczna naszego wspólnego przodka i w konsekwencji wyewoluowali przodkowie Homo sapiens i neandertalczyków. Człowiek rozumny po raz pierwszy pojawił […]

Understanding Social Cognition. Trends in Interdisciplinary Studies

Ośrodek Badań Filozoficznych, Instytut Filozofii UMCS, Wydział Filozofii i Kognitywistyka KUL, Uniwersytet Villanova, Instytut Filozofii i Socjologii PAN oraz Centrum Spotkania Kultur w Lublinie zapraszają w dniach 20-22 października 2017 r. na III Konferencję Avant. Trends in Interdisciplinary Studies pt. Understanding Social Cognition. Wśród prelegentów i zaproszonych gości znaleźli się: Daniel Dennett (Tufts University, USA, book promotion) Morana Alač (University of California San Diego, USA) […]

Francisco Pons – Emotion understanding in children. Retrospect and prospect

Francisco Pons – Emotion understanding in children. Retrospect and prospect

Twórca współczesnych badań psychologicznych dotyczących emocji, świadomości oraz dziecięcych teorii umysłu, Autor wielu używanych na świecie testów i zdań do badania rozwoju rozumienia emocji u dzieci TEC – Test of Emotion Comprehension, Badacz odsłaniający różnice kulturowe w pojmowaniu emocji i analizujący wpływ wczesnej edukacji dziecięcej i domowej na zdolności rozumienia i odczytywania stanów emocjonalnych   Profesor Francisco Pons z wykładem Emotion understanding in children: retrospect and […]

Piotr Francuz - Koń jaki jest, każdy widzi, czyli o prawdziwości świata z perspektywy neuro(poznawczej)

Piotr Francuz – Koń jaki jest, każdy widzi, czyli o prawdziwości świata z perspektywy neuro(poznawczej)

Zapraszamy do wysłuchania wykładu Prof. Piotra Francuza pt. Koń jaki jest, każdy widzi, czyli o prawdziwości świata z perspektywy neuro(poznawczej), który został wygłoszony podczas LIX Tygodnia Filozoficznego pt. Źródła filozofii europejskiej odbywającego się na KULu w dniach 3-7 kwietnia 2017 r. Źródła filozofii zdaniem Jaspersa to „stale od nowa wypływające impulsy pobudzające do filozofowania”, dzięki którym „współczesna filozofia staje się istotna, dawniejsza zaś – zrozumiała”. Celem tegorocznego Tygodnia jest zatem […]

Letnia Szkoła Kognitywistyki - Prelegenci

Letnia Szkoła Kognitywistyki. Dzień #3 i #4. Piątek i sobota, 22 i 23 września 2017

Do problemów komunikacji wizualnej nawiązuje piątkowy wykład (z elementami warsztatu) poprowadzony przez dra hab. Zbysława Muszyńskiego (prof. UMCS, Instytut Filozofii) zatytułowany Analiza semiotyczna w teorii i praktyce, który ma na celu dostarczenie (przypomnienie) podstaw teorii semiotycznych (głównie koncepcji znaku i kodu kulturowego). Zbysław Muszyński – Analiza semiotyczna w teorii i praktyce Na tej podstawie podane zostaną przykłady analiz semiotycznych ustalające znaczenie komunikatów formułowanych w kodach werbalnych i niewerbalnych (w szczególności w kodzie wizualnym).  […]

Letnia Szkoła Kognitywistyki - Prelegenci

Letnia Szkoła Kognitywistyki. Dzień #2. Czwartek, 21 września 2017

W części drugiej Letniej Szkoły Kognitywistyki – poświęconej czytaniu umysłów – wprowadzeniem będzie wykład Dziecięce rozumienie umysłu: poszukiwanie teorii rozwojowej wygłoszony przez dr hab. Arkadiusza Guta (prof. KUL, Wydział Filozofii). Arkadiusz Gut i współpracownicy – Dziecięce rozumienie umysłu: poszukiwanie teorii rozwojowej W wystąpieniu podjęta zostanie polemika z paradygmatem komputacyjno-modularnym obecnym we współczesnej teorii umysłu. Krytycznie ocenione zostanie wiązanie mechanizmów rozwojowych odpowiedzialnych za wyłanianie się zdolności czytania w umyśle wyłącznie […]