2025. IX Letnia Szkoła Kognitywistki

Umysł wśród rzeczy

Program
IX Letniej Szkoły Kognitywistyki

 

 

Środa, 10 września 2025

 

Czwartek, 11 września 2025

    • 08.00 Śniadanie
  • 09.00 Wykład: Konrad Werner, O tym jak rzeczy stają się problemami. Tajemnicza zdolność problematyzacji z perspektywy poznania ucieleśnionego
    • 10.15 Kawa
  • 10.30 Wykład: Marek Pokropski, Źródła poznania ucieleśnionego
  • 11.30 Blok referatów: Ucieleśnienie, wyobraźnia i artefakty
    • 11.30 Michal Góral, Juani Guerra, Event-based time in human cognition and culture. Comparing ancient Canarian cave art and Copernicus astronomical table from the Olsztyn Castle
    • 12.15 Magdalena Łata, Przedmioty jako metonimiczne i symboliczne nośniki znaczeń w przedstawieniach malarskich
    • 12.45 Agnieszka Jaworska, Rzeczy jako wektory wyobraźni: ucieleśnione i nieświadome aspekty obrazowania umysłowego
    • 13.15 Hubert Mizerka, Ciało języka, czyli o ucieleśnieniu w domenie neurolingwistyki
    • 13.45 Obiad
  • 16.00 Wykład: Robert Poczobut, Umysł i artefakty. O sposobach integracji systemów naturalnych i sztucznych
    • 17.15 Kawa
  • 17.30  Blok referatów: Umysły i technologie
    • 17.30 Albert Łukasik, Umysł wśród inteligentnych rzeczy: projektowanie optymalnego zaufania do sztucznej inteligencji
    • 18.00 Maurycy Kępa, Ucieleśniona świadomość maszyn: czy ogólna sztuczna inteligencja może myśleć poza głową i ciałem?
    • 18.30 Tomir Jędrejek, Obraz czy rzecz? Doświadczenie obiektów w wirtualnej rzeczywistości
    • 19.00 Volha Saroka, Wykorzystanie pełnego potencjału VR: ucieleśnione i enaktywne podejścia w terapii depresji z użyciem rzeczywistości wirtualnej 
    • 19.30 Kolacja
  • 20.00 Letnia Szkoła Kognitywistyki – historia i przyszłość. Dyskusja panelowa
    • Moderatorzy Arkadiusz Gut, Marek Hetmański, Zbigniew Wróblewski, Andrzej Zykubek

Piątek, 12 września 2025

    • 08.00 Śniadanie
  • 09.00 Wykład: Zbysław Muszyński, Znaczenia rzeczy 
    • 10.15 Kawa
  • 10.30 Blok referatów: Umysły, rzeczy i ekspresje
    • 10.30 Aleksandra Kowalewska, Kształty liter a procesy poznawcze — wstęp do badań nad typografią i uwagą
    • 11.00 Anna Zych, Wehikuł Jaźni: rola instrumentów muzycznych w doświadczaniu inności
    • 11.30 Mateusz Łokaj, Ekspresja osoby poprzez jej wytwory — w perspektywie filozofii Andrzeja Nowickiego
    • 12.00 Jakub Dobosz, Stawanie się rzeczy: ontologia procesualna wobec pytania o byt
  • 12.30 Wykład: Marcin Trybulec, Czy rzeczy naprawdę pomagają nam myśleć? Artefakty – brakujące ogniwo w wyjaśnieniach psychologicznych
    • 13.45 Obiad
  • 15.00 Blok referatów: Procesy poznawcze w świecie materialnym
    • 15.00 Kamil Bagiński, Jak zbadać zmianę odczuć sensorycznych u małych dzieci (1–3 r.ż.)?
    • 15.30 Filip Wiśniewski, Emocje, technologia i dziecięcy umysł: Rozpoznawanie stanów afektywnych a kompetencje emocjonalne w erze cyfrowej
    • 16.00 Roksana Zielińska, Eye-tracking jako biomarker w diagnostyce i monitorowaniu chorób neurodegeneracyjnych – potencjał i ograniczenia technologii optycznej w ocenie funkcji neurologicznych
    • 16.30 Mateusz Sabatowski, Teoria realizacji istotności Johna Vervaeke
    • 17.00 Kawa
  • 17.15  Blok referatów: Interakcja, transformacja, tożsamość
    • 17.15 Maciej Rauk, Perswazja i jej światy: od przekazu do mamidła. Ujęcie enaktywne i interakcjonistyczne
    • 17.45 Karolina Sandomierz, Transformacja „ja” pod wpływem psychodelików w świetle teorii dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego
    • 18.15 Olga Akukina, Samowartościowanie a odbiór informacji zwrotnej w procesie programowania „egoless” — analiza na podstawie badania ankietowego wśród programistów
    • 19.00 Kolacja

 

Sobota, 13 września 2025

    • 08.00 Śniadanie
  • 09.00 Zakończenie LSK

 

Zaproszeni Goście

  • dr Zuzanna Rucińska, Uniwersytet w Antwerpii
  • dr hab. Zbysław Muszyński prof. em. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • dr hab. Konrad Werner prof. UW, Uniwersytet Warszawski
  • dr hab. Robert Poczobut prof. UwB, Uniwersytet w Białymstoku
  • dr hab. Marek Pokropski prof. UW, Uniwersytet Warszawski
  • dr hab. Sławomir Toman, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • dr hab. szt. Robert Kuśmirowski prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
  • dr hab. Marcin Trybulec prof. UMCS, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej

Link do galerii – kliknij w baner.

 

 

 

 

 

2025_letnia_szkola_kognitywistyki_program_a3 [PDF]

 

 

 

 

2025_letnia_szkola_kognitywistyki_plakat_a3 [PDF]

 

 

 

Umysł wśród rzeczy. IX Letnia Szkoła Kognitywistyki

Nauczyciele rzadko skupiają się na wyjaśnianiu uczniom, jak wykorzystywać ciała, rzeczy i przestrzeń wokół nich, aby lepiej myśleć i podejmować trafniejsze decyzje. Tymczasem, jak przekonują psychologowie, filozofowie i kognitywiści, rzeczy, ciała i umysły są ze sobą nierozerwalnie splątane. Wystarczy zagryźć ołówek w zębach, pobudzając mięśnie aktywne podczas uśmiechu, aby przywołać pozytywne emocje, które pomogą podczas rozwiązywania zadania. Z drugiej strony, osoby tylko rozmyślające o starości zaczynają wolniej działać, jak gdyby ich ciało, samo dostosowywało się do skojarzeń związanych z podeszłym wiekiem. 

Teoretycy poznania ucieleśnionego, enaktywnego i rozszerzonego formułują radykalną tezę, że umysł człowieka rozciągnięty jest między jego ciałem, gestami i mową, a przedmiotami takimi jak notatki, mapy, indeksy, tabele i obrazy. W humanistyce coraz częściej zwraca się uwagę na rzeczy jako aktywne elementy świata, które decydują o relacjach społecznych i formach percepcji. Ten “zwrot ku rzeczom” zmierza do zrozumienia, jak nieożywione obiekty mogą zmieniać myślenie. Czy rzeczywiście nasze ciała mają swoje własne umysły a warunkiem prawdziwie ludzkiego myślenia jest zakorzenienie w rzeczach? Czy rzeczy zmieniają naszą aktywność poznawczą i twórczą, podobnie jak narzędzia wspierają pracę rąk? Możliwe, że teza o ścisłym związku ciała, rzeczy i umysłu, choć prawdziwa, nosi znamiona truizmu. Czy jest coś nowego i intelektualnie prowokującego w stwierdzeniu, że człowiek jest całością psychofizyczną i działa poprzez rzeczy? Być może tezy o roli ciała i rzeczy w procesach poznawczych, to tylko chwytliwe metafory? Czy mówiąc o relacji między umysłem a rzeczami, można wyjść poza język figur stylistycznych? W jaki zatem sposób obiekty materialne, istniejące w przestrzeni i podlegające zależnościom przyczynowym wchodzą w interakcje z nieprzestrzennymi stanami umysłu, które rządzą się własną logiką racji, intencjonalności, wynikania i wykluczania?

Zapraszamy uczestników i słuchaczy IX edycji Letniej Szkoły Kognitywistyki na wykłady, referaty i dyskusje wokół tematów: 

  • Możliwości i ograniczenia post-kognitywistycznych koncepcji umysłu i poznania ucieleśnionego, enaktywnego, rozszerzonego, rozproszonego 
  • Epistemologia narzędzi: jak poznajemy przez technologie?
  • Materia i forma: sztuka jako laboratorium i narzędzie poznania
  • Bycie twórcą i tworzywem: ciało jako narzędzie autokreacji
  • Poznanie poza umysłem: protetyka epistemiczna i sztuczna inteligencja
  • Granice podmiotowości: jak myślą inteligentne rzeczy?
  • Czy rozpoznajemy intencjonalność biotechnologicznych hybryd i maszyn? 
  • Przezroczystość i opór: poznawcza dynamika obiektów codziennego użycia
  • Znaki, obiekty, symulakra: między światem realnym a wirtualnym
  • Wiedza, technologia, władza: kto kontroluje nasze narzędzia poznawcze?
  • Wzmacniacze umysłu: od rzeczy do farmakologii
  • Użycie i nadużycie technologii poznawczych.