Program Letniej Szkoły Kognitywistyki

Wrz
5
śr
2018
Inhibitory oraz stymulatory w procesie twórczym – Małgorzata Kuśpit
Wrz 5@16:15 – 17:30
Inhibitory oraz stymulatory w procesie twórczym – Małgorzata Kuśpit @ Puławska 94 | Kazimierz Dolny | lubelskie | Polska

Warsztaty koncentrują się na pojęciu inhibitorów, a zatem barier, które utrudniają, a w niektórych przypadkach uniemożliwiają podejmowanie działalności twórczej człowieka (Szmidt, 2007). Wyróżnia się bariery przedmiotowe (obiektywne): związane ze środowiskiem zewnętrznym, podmiotowe, które dotyczą dostępnych środków intelektualnych lub materialnych oraz psychospołeczne: związane z wewnętrznymi przeżyciami jednostki oraz jej indywidualnymi cechami osobowości. Konsekwencją barier jest niechęć do podejmowania działań twórczych oraz przedwczesnym ich kończeniem (Dobrołowcz, 1993).

Stymulatory natomiast motywują do podejmowania aktywności twórczej. Oddziaływania środowiskowe poprzez akceptację przejawów twórczości, możliwość jej swobodnej ekspresji i eksploracji sprzyjają generowaniu nowych pomysłów (Amabile, 1983; Popek, 2001). Podczas warsztatów uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z wynikami badań empirycznych dotyczących inhibitorów w procesie twórczym oraz metodami służącymi ich pokonywaniu. Przedmiotem oddziaływania są w tym przypadku zdolności poznawcze, motywacja raz umiejętności społeczne.

 

Małgorzata Kuśpit

Wrz
6
czw
2018
Od wyobraźni kontrfaktycznej do kreatywności. Warsztat – Monika Chylińska
Wrz 6@16:00 – 17:00
Od wyobraźni kontrfaktycznej do kreatywności. Warsztat – Monika Chylińska @ Puławska 94 | Kazimierz Dolny | lubelskie | Polska

W swoim wystąpieniu wskażę na możliwe powiązania między wyobraźnią kontrfaktyczną a kreatywnością. W części pierwszej będę argumentować, że zdolność do myślenia lub wyobrażania sobie tego, „co by było gdyby” jest podstawowym warunkiem zaistnienia ludzkiej kreatywności jako zdolności do wybiegania poza rzeczy (idee) zastane i do generowania rzeczy (idei) nowych. Pokażę, że wyobraźnia kontrfaktyczna manifestuje się po raz pierwszy w naszym rozwoju już około 18. miesiąca życia, kiedy to dzieci zaczynają udawać w zabawie (np. to, że banan jest telefonem; Leslie, 1994). W drugiej części prezentacji zapoznam uczestników z wybranymi metodami treningu twórczości, które bazują na wyobraźni kontrfaktycznej i rozwijają zdolność do myślenia „co by było gdyby”. W tej części — dodatkowo — przybliżę też takie przypadki myślenia kontrfaktycznego, które mogą blokować lub ograniczać naszą kreatywność (jak na przykład wyobrażanie sobie porażki lub myślenie stale o tych samych alternatywnych stanach rzeczy). Na zakończenie spróbuję przedstawić miejsce wyobraźni kontrfaktycznej na całościowej ‘mapie umysłu twórczego”: zestawię ją z innymi podstawowymi metodami twórczego myślenia i podsumuję wcześniejsze ustalenia.

 

Monika Chylińska

W świecie alternatywnej komunikacji. Warsztat – Marcin Matys
Wrz 6@17:15 – 18:45
W świecie alternatywnej komunikacji. Warsztat – Marcin Matys @ Puławska 94 | Kazimierz Dolny | lubelskie | Polska

Czy widzieć, to tak jakby przewidywać przyszłość? A który z owoców jest głośniejszy: jabłko czy pomarańcza? Czy okno może być większe od góry?

Warsztat “W świecie alternatywnej komunikacji” pozwoli Wam doświadczyć jak codzienne potrzeby i zadania wpływają na postrzeganie otaczającego nas świata przez osoby z dysfunkcją wzroku. Bądźmy w dotyku i słuchajmy, wszak muzyka, aczkolwiek w nietypowej formie, będzie nam również towarzyszyć.

 

Marcin Matys

Wrz
7
pt
2018
Twórczość w nauce i w życiu codziennym – Adrianna Smurzyńska
Wrz 7@09:00 – 10:30
Twórczość w nauce i w życiu codziennym – Adrianna Smurzyńska @ Puławska 94 | Kazimierz Dolny | lubelskie | Polska
Wokół twórczości funkcjonuje wiele mitów. Że tylko nieliczni są twórczy, że jest to coś wyjątkowego, albo odwrotnie – niepotrzebnego. W trakcie warsztatu zaprezentowane zostanie egalitarne podejście do twórczości oparte na badaniach psychologicznych – twórczość zostanie przedstawiona jako zdolność, którą każdy może rozwijać. Forma warsztatu pozwoli na przedstawienie wybranych koncepcji (model 4P i 4C, teoria Guilforda, teoria Nęcki, opis celów twórczych Piotrowskiego) w formie ćwiczeń, do których zaproszeni zostaną uczestnicy.Warsztat podzielony zostanie na dwie części – w pierwszej, uczestnicy będą mieć szansę poznać techniki twórczego myślenia pomocne w sytuacjach życia codziennego i wspomagające czas odpoczynku. W drugiej – wskazane zostaną propozycje wykorzystania ćwiczeń twórczych w trakcie pracy naukowej.
Uczestnicy będą mieć również szansę wprowadzić własne tematy i propozycje ćwiczeń.

http://lsk.kul.pl/employees/adrianna-smurzynska/