
Do problemów komunikacji wizualnej nawiązuje piątkowy wykład (z elementami warsztatu) poprowadzony przez dra hab. Zbysława Muszyńskiego (prof. UMCS, Instytut Filozofii) zatytułowany Analiza semiotyczna w teorii i praktyce, który ma na celu dostarczenie (przypomnienie) podstaw teorii semiotycznych (głównie koncepcji znaku i kodu kulturowego).
Zbysław Muszyński – Analiza semiotyczna w teorii i praktyce
Na tej podstawie podane zostaną przykłady analiz semiotycznych ustalające znaczenie komunikatów formułowanych w kodach werbalnych i niewerbalnych (w szczególności w kodzie wizualnym). Analizy warsztatowe dotyczyć będą kilku wybranych plakatów, banerów z kampanii reklamowych i społecznych.
Pytanie niewidomego od urodzenia dziecka, które posłużyło za tytuł prezentacji to tylko jedna z prób zrozumienia świata odbieranego bez zmysłu wzroku, który dostarcza aż 80% informacji o otoczeniu. Prof. Bogusław Marek, Kierownik Katedry Metodyki i Tyflodydaktyki Języka Angielskiego KUL Pełnomocnik Rektora KUL ds. Studentów Niepełnosprawnych Kierownik Centrum Adaptacji Materiałów Dydaktycznych Dla Niewidomych KUL opowie natomiast o problemach (i rozwiązaniach) w wyjaśnianiu trudnych pojęć dzieciom niewidomym od urodzenia.
Bogusław Marek – Czy kamień wygląda tak samo jaki jest w dotyku? O problemach (i rozwiązaniach) w wyjaśnianiu trudnych pojęć dzieciom niewidomym od urodzenia
Budowany przez niewidome dziecko obraz świata to wyłaniająca się z chaosu bodźców układanka pełna brakujących lub nie zawsze trafnie dobranych fragmentów. Luki w wiedzy o świecie mogą pozostać niezauważone przez wiele lat. Można jednak wesprzeć osoby niewidome w próbie zrozumienia pojęć opartych na wrażeniach wzrokowych za pomocą prostych narzędzi i technik, których część przedstawiona będzie w prezentacji. Może też okazać się, że brak wzroku pozwala odkryć informacje niedostępne dla osób widzących.
Warsztat o kulturoznawczej i poznawczej wartości fotografii poprowadzi z kolei dr Marta Kubiszyn (Instytut Kulturoznawstwa UMCS).
Marta Kubiszyn – Fotograficzne reprezentacje Zagłady: historyczny kontekst powstania i współczesna recepcja zdjęć Holokaustu
Zaprezentowana zostanie dokumentacja fotograficzna Holokaustu sporządzona w większości przez oprawców. Zostaną omówione wizualne symbole Zagłady ukształtowane przez propagandę faszystowską, a także stereotypy i sposoby postrzegania świata uczestniczące zarówno w tworzeniu tych dokumentów, jak również w ich współczesnym odbiorze.
Sesja studencko-doktorancka [piątek]
- Piotr Kozak – Kilka uwag na temat semantyki obrazów
- Liliana Kozak – Przestrzeń sztuki współczesnej jako przestrzeń kontaktu umysłów
- Agnieszka Starzyńska – Gramatyka kognitywna jako narzędzie badania reklamy
- Witold Wachowski – Czytanie rzeczy codziennych: afordancje dla królowych i złodziei
- Anna Dutkowska – Czytanie umysłów w świecie zwierząt pozaludzkich
- Aneta Niczyporuk – Rola dystrakcji w skutecznym tłumieniu myśli
- Michał Obidziński – Teoria rozmytego śladu, koncepcja i metody pomiarowe
Sesja studencko-doktorancka [sobota]
- Adam Wasążnik – Gra jako element metody badawczej
- Damian Adamowicz – Przeniesienie zdolności poznawczych w grach wideo
- Edgar Filip Różycki – Implementacja algorytmu immunologicznego w kognitywistyce
- Jagoda Bigos – Jakimi językami mówi ogień?
- Renata Łukiewicz-Kostro – HIS brain/HER brain – male and female sensorimotor perception discovered via the language of embodied experience in „Song of Songs”
- Szura Bruni – Transkulturowe wymiary samotranscendencji świadomości
- Dagmara Wąchocka – Jak słowa wpływają na nasze zachowania?