Czy dzieci z autyzmem można nauczyć rozpoznawania emocji? – Kaja Brusik

W moim wystąpieniu przedstawię przegląd badań dotyczących rozpoznawania emocji u dzieci ze spektrum autyzmu. Na wstępie zaprezentuje dotychczasowe badania uwzględniające systematyzującą teorię autyzmu. Jedną z nich jest Terapia Lego, która polega na budowaniu z klocków lego modeli w grupach trzy osobowych (daje możliwość obserwacji interakcji społecznych). Powyższa terapia dotyczyła systemów konstrukcyjnych, które można złożyć w przewidywalne i powtarzające się sekwencje, motywujące wewnętrznie dzieci. Wspomnę również o badaniach, które zostały przeprowadzone przy pomocy Mindreading DVD, jest to oprogramowanie edukacyjne zaprojektowane jako interaktywny, systematyczny przewodnik po emocjach. Został on opracowany, aby pomóc ludziom ze spektrum autyzmu uczyć się rozpoznawać zarówno podstawowe, jak i złożone emocje i stany psychiczne z wideoklipów wyrażenia twarzy i nagrań dźwiękowych wyrażeń głosowych. Przedstawię badanie Simon’a Baron-Cohen’a, które miało na celu zbadać efektywność indywidualnego oglądania serialu Transporters. Badanie było prowadzone przy wsparciu rodziców w określonym czasie. Wyniki pokazują, że oglądanie serialu animowanego Transporters przez dzieci z autyzmem przyczyniło się do znaczącej poprawy ich umiejętności rozumienia i rozpoznawania emocji, w tym emocji prezentowanych przez bohaterów serialu: do tego samego poziomu umiejętności, który reprezentowały dzieci z typowo rozwijającej się grupy. Omówię badania, które pokazują, że dzieci z autyzmem rozpoznają i interpretują proste emocje. Natomiast trudności pojawiają się podczas przewidywania emocji na podstawie przekonań postaci, rozpoznawania bardziej złożonych stanów emocjonalnych, emocji kognitywnych.

Kaja Brusik