Filozofia dla dzieci i rozwój emocji u przedszkolaków – Jakub Janczura

Czy trening filozoficzny u małych dzieci możne poprawić zdolności rozumienia, postrzegania i  reagowania na emocje? Jeśli tak, to jak to osiągnąć? Co jest wykorzystywane w treningu dzieci? Jak właściwie można zmierzyć emocje? Na te i inne pytania postaram się odpowiedzieć.

Filozofia dla dzieci wymyślona w latach 70. ubiegłego wieku przez Matthew Lipmana, jest wykorzystywana w szkołach, w wielu krajach na całym świecie. Filozofowanie z dziećmi opiera się głównie na przedstawieniu problemu, dialogu z uczniami – poprzez wykorzystanie otwartych pytań typu „Dlaczego?” oraz ćwiczeń i refleksji nad problemem.

Filozofia dla dzieci jest przeznaczona dla młodzieży szkolnej. Z Tego powodu prof. Marie-France Daniel przygotowała specjalny program treningowy „The Tales of Audrey-Anne” przeznaczony dla dzieci w wieku od 4-7 lat, który jest oparty na założeniach filozofii dla dzieci Lipmana.

W badaniach prowadzonych z wykorzystaniem programu „The Tales of Audrey-Anne” oraz narzędzi mierzących między innymi rozumienie emocji (TEC), wychodzi, że dzieci już po 15 godzinach treningu rozłożonego na 8-9 miesięcy są wstanie poprawić swój wynik w rozumieniu emocji. W badaniach prowadzonych przez F. Pons i inni (2019), M. Giménez-Dasí (2013), wychodzi, że dzieci z grup eksperymentalnej osiągały ogólny poziom rozumienia emocji istotnie różny (t (54) = 4,14, p <.000) niż typowe dzieci 6-letnie i podobny do typowego 7-latka. W grupie eksperymentalnej (Mediana wzrostu = + 2 poziomy) niż w grupie kontrolnej (Mediana wzrostu = + 1 poziom). Interwencję mają pozytywny wpływ dla rozwoju dziecka, jednak nie wiadomo, czy jest on długotrwały.

Jakub Janczura