Jak pokazuje współczesna literatura, wyniki badań oraz pierwszoosobowe relacje osób w spektrum autyzmu, specyficzny sposób w jaki osoby z tej grupy doświadczają świata może wywoływać odmienne reakcje emocjonalne niż u osób neurotypowych. Nawet codzienne sytuacje, takie jak niezobowiązujące interakcje społeczne czy doświadczanie bodźców fizycznych o przeciętnej intensywności, które dla osób neurotypowych nie są problematyczne, dla osób w spektrum mogą być źródłem, między innymi, napięcia, frustracji, dyskomfortu a nawet bólu. Z drugiej strony istnieją sytuacje, które u osób w spektrum wzbudzają pozytywne reakcje emocjonalne, podczas gdy przez osoby neurotypowe są postrzegane jako zwyczajne i nie wzbudzające emocji. Niezrozumienie tych różnic i specyfiki doświadczenia staje się dziś często przyczyną problemów we wspólnym funkcjonowaniu osób neurotypowych i tych w spektrum autyzmu. W naszej prezentacji zestawiamy ze sobą dane pochodzące z analiz funkcjonowania emocjonalnego osób w spektrum autyzmu z danymi dotyczącymi możliwości wywoływania emocji w wirtualnej rzeczywistości u osób neurotypowych. Jej celem jest przedstawienie wyników analizy pierwszoosobowych relacji osób w spektrum na temat sposobu doświadczania emocji odczuwanych w różnych, często dla nich problematycznych, sytuacjach codziennych oraz możliwości wywoływania podobnej reakcji emocjonalnej u osób neurotypowych z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości w analogicznych, lecz odpowiednio zmodyfikowanych, sytuacjach. Na koniec zaprezentujemy zarys przyszłego projektu badawczego, wykorzystującego przedstawione analizy, którego celem będzie stworzenie wirtualnego środowiska, pozwalającego na przybliżenie osobom neurotypowym sposobu doświadczania świata przez osobę w spektrum autyzmu, a co za tym idzie lepszego zrozumienia specyfiki jej funkcjonowania.
Jak to jest gdy boli cię kapiący kran, czyli jak wirtualna rzeczywistość może pomóc nam zrozumieć autystyczny umysł – Albert Łukasik, Maciej Wodziński
Dodaj do kalendarza
Kiedy:
10 wrzesień 2021@15:00 – 15:25
2021-09-10T15:00:00+02:00
2021-09-10T15:25:00+02:00